الأحد، 26 يوليو 2009

أزمة اعتصام خبراء وزارة العدل في مصر

لا اعلم الى متى يتكرر نفس السيناريو الممل في كل الاعتصامات داخل مصر ؟
اعتصام خبراء وزارة العدل دخل اسبوعه الثالث بدون أي تدخل بالمفاوضة أو الحل من جانب وزير العدل سوى تصريحات اعلاميه غاية في الغرابه ان مرتب خبير وزارة العدل يتراوح بين 14:7 الف جنيه ... طبعا كلام في منتهى الغرابه و غير قابل للتصديق.. ببساطه اللي مرتبه في المتوسط 10000 جنيه مصري هيبهدل نفسه في اعتصام لمدة 3 اسابيع ليه.
كالعادة و كالمتوقع و كالمنتظر طلب الرئيس مبارك تقرير مفصل عن الموضوع بعد سؤال صحفي من مراسل bbc أثناء مؤتمر صحفي مع بيرلسكوني .. تلا ذلك تعليمات الى وزير العدل بسرعة حل الموضوع.. نتمنى ذلك.
موضوع آخر نتمنى ان يتدخل الرئيس مبارك لحله :
ازمة الصيادين المحتجزين في الصومال من قبل القراصنه هناك.. بعد المفاوضات وصلت الفدية المطلوبه الى 800000 دولار او جنيه مش عارف بس المهم ان اهالى الصيادين ما يحتكموش على 800000 شلن و الخارجيه المصريه مش عارفه تلاقيها من حبس الاطباء في السعودية و لا ليبيا اللي كل شويه تعمل رسوم جديدة على المصريين و تلغيها تاني و بعدين حفلات السفارات بمناسبة الثورة في كل البلاد مكلفه برضه ربنا يكون في عون الكل.
سمعت ان صاحب السفينه لما يأس من الحل الحكومي سافر على الصومال يحاول يتفاوض مع القراصنه و يقولهم ان الناس دول غلابه و محدش هايسأل عنهم ولا يدفعلهم حاجة علشان يرجعوا. و ربنا يديم المعروف و كده يعني .. بقين حلوين لعل و عسى.
ربنا يسهل و يرجعوا بالسلامه .. و يجعله عامر

ليست هناك تعليقات: